۱۸ دی ۱۳۸۶، ۱۰:۲۰

مجموعه مقالاتی درباره شعر نادر نادرپور مکتوب می‌شود

مجموعه مقالاتی درباره شعر نادر نادرپور مکتوب می‌شود

مجموعه مقالاتی درباره ویژگیهای شعری نادر نادرپور توسط وحید عیدگاه طرقبه ای در کتاب "کهن دیارا" گردآوری می شود.

وحید عیدگاه طرقبه ای - محقق ادبی - در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این کتاب گفت: ترسیم کردن نمودار نقد ادبی معاصر مهم ترین هدف تالیف این کتاب است. همچنین سعی کرده ام با گرد آوردن مقالاتی که صاحب نظران درباره مولفه های شعری نادرپور نوشته اند، چهره ادبی او را بیشتر به نسل معاصر بشناسانم.

وی افزود: تالیف کتاب "کهن دیارا" که عنوان آن از یکی از اشعار نادرپور برگرفته شده، آثار او را در مرحله نقد عملی قرار می دهد. در این کتاب علاوه بر ذکر مقاله دیگران، خود نیز به ارائه مقاله ای درباره شکل شعر، صور خیال، موسیقی شعر، روش مصرع بندی و اساسا تفاوت شعر او با سایر شاعران نوسرا پرداخته ام.

عیدگاه در ادامه خاطرنشان کرد: نادر نادرپور در قیاس با شاعرانی چون فریدون مشیری و مهدی اخوان ثالث، وزن شعری را به شکل دقیق تری به کار بسته است. به هرحال تصور می کنم حق ادبی نادرپور به آن شکل که باید ادا نشده است، درحالی که نام او می تواند در کنار پنج شاعر معاصر چون نیما، فروغ فرخزاد، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فریدون مشیری ذکر شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: نادرپور آن طور که از شواهد پیداست خیلی زودتر از دیگر شاعران، استعداد خود را بروز داد. درواقع اگر بخواهیم اشعار او را که در 18 سالگی سروده شده است، با شاملو یا حتی خود نیما مقایسه کنیم می بینیم که نادرپور با سن کم چه اشعار خوبی گفته است.

نادرپور در سال 1308 در تهران زاده شد. وی دبستان و دبیرستان را در تهران به پایان برد و در سال 1328 برای آموزش ادبیات فرانسه به پاریس رفت و بعد از چند سال به تهران بازگشت. او در سال 1343 رهسپار ایتالیا شد و پس از آموختن زبان ایتالیایی برای بار دوم کشور را به مقصد فرانسه ترک کرد و سه سال در این کشور اقامت گزید. نادرپور سالها در اداره هنرهای زیبا کار کرد. وی در بهار سال 1379 در آمریکا از دنیا رفت.

"چشمها و دستها" (1333- نشر صفی علیشاه)، "دختر جام" (1334)، "شعر انگور" (1336- نشر نیل)، "سرمه خورشید" (1339- نشر سخن)، "برگزیده اشعار" (1349- نشر بامداد)، "گیاه و سنگ نه آتش" (1350) و "از آسمان تا ریسمان" (1356- نشر مروارید) برخی آثار منتشر شده او هستند.

کد خبر 616811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha